Si Cantik Hensem

Monday 20 June 2011

Kenapa benci orang?

Assalamualaikum sahabat dan saudaraku yg manis lagi comel.
Sejak kebelakangan ni, aku selalu terfikir satu perkara yg berkaitan dengan BENCI. 
Semua orang tahu dan sinonim dengan one word tu kan ? Termasuk aku jugaklah.

Selama korang hidup, mustahillah korang takpernah benci kat orang lain walaupun sekali. Secara jujurnya aku pun ada je benci dan taksuka kat orang lain. Tapi cuma tetiba aku terfikir dan ingin berfikir, kenapa mesti kita nak benci kat orang? Orang itu ada buat salah ke eh ng kita? Hmm...

Dan secara jujurnya sampai sekarang pun ada jugaklah aku benci kat orang lain. Bukan seorang tapi lebih dari seorang! Dengan menggunakan akal dan fikiran yang telah dianugerahkan oleh Allah SWT dengan sebaik mungkin.. aku berfikir sejenak.. Sebenarnya takpatut aku suka-suki nak membenci kat orang. Bukan dia ada buat salah dengan aku. Dorang pun takpernah nak ganggu dan mengacau bilaukan hidup aku. So..kenapa mesti nak benci dan taksuka kat orang ?

Menyampah dgn orang? Okay..aku rasa word menyampah lagi elok sikittttt daripada benci. Benci tu macam dah sangat melampaulah pulakkan. Dulu aku memang ada menyampah dengan seorang budak ni. Bukan aku sorang je yang naik menyampah dengan dia, tapi ramai jugak yg taksuka dengan dia. Kalau dah ramai yg taksuka dengan seseorang tu, mesti orang tu ada buat something kan ? Tapi budak yg kitorang taksuka ni, dia takda buat apa-apa pun. Ramai taksuka dengan perangai dia je. Tapi bila difikirkan balik, dah memang macam tu perangai dia dan perangai dia tu bukan ada mengganggu ketenteraman orang lain pun. 

Kan manusia ni bermacam-macam perangai yang ada. Kalau semua perangai nak sama je.. pun taksyok jugakkan? So..anggap jela perangai-perangai orang yang buat kita menyampah tu salah satu perangai yang pelik lagi unik. Apa salahnya..

Aku selalu ingatkan diri aku ni untuk tidak mudah membenci dan menyampah kat orang. Apa hak aku untuk membenci orang lain kan? So sekarang aku dah dapat jalan macamana nak atasi daripada cepat menyampah kat orang. Ni cara aku lah. Cara korang..aku taktahu..

First yang aku akan buat, aku akan menjadi pendiam dengan serta merta. Bukan diam macam orang bisu. Maksudnya kat sini aku akan kurang berkomunikasi atau kurang bergaullah. Kalau aku bergaul lebih-lebih, aku takut perasaan menyampah tu akan datang dengan lajunya kalau kami taksekepala atau tidak ada kesefahaman.

Cara kedua adalah aku terpaksa mengingatkan diri aku untuk bersangka baik dengan orang tu. Selalu berfikiran positiflah kononnya. Kadang-kadang aku bersangka baik ni pun hanya untuk menyedapkan hati dan perasaan aku ni je... Bukan untuk berlagak baik okay. 

So..from now on.. I try to stop hating people. Kadang-kadang disebabkan orang lain yang selalu bawa cerita buruk tentang someone tu..kita yang secara tetiba terdengar atau sengaja mendengar pun akan automatik menyampah dengan orang tersebut. Semua orang taklari dari membuat kesilapan. Aku pun dah sedar yg aku takda hak untuk nak membenci orang. 

Taksemua orang mempunyai karakter yg disuka dan disenangi ramai. Aku taknak disebabkan aku membenci seorang, akan ada lagi sepuluh orang yang akan membenci aku sebagai balasan.
Sekian. Wassalam ~

::Tiada Kata Seindah Bahasa::

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...