Si Cantik Hensem

Thursday 10 May 2012

Hanya Kiriman Doa

ASSALAMUALAIKUM.

Aku mimpi arwah nenek aku yang sudah pergi hampir 9 tahun.
Dalam mimpi tu, aku pergi ke hospital dengan famili.
Setibanya di wad, aku nampak arwah nenek aku duduk di atas katil dan memakai baju pesakit bewarna hijau.
Dan setibanya kami di situ, dia tersenyum girang.

Tak semena-mena aku menjatuhkan air mata.
Yang pasti air mata kegembiraan kerana arwah nenek aku masih hidup!
Di bahunya aku menangis teresak-esak.
Dan arwah nenek aku masih lagi tersenyum.
Bingung barangkali.

Paling sayu ketika aku perlu meninggalkan wad tersebut.
Dan aku taktahu kenapa.
Lantas sebelum aku pergi, aku kucup di pipinya 3 kali dengan amat perlahan.
Seperti tidak mahu pergi meninggalkannya.


Masih aku ingat betapa eratnya pelukan aku di sisinya.
Masih aku ingat bagaimana lembut dan perlahannya aku kucup pipinya.
Masih aku ingat sentuhan tangan ketika bersalam dengannya.

*******
Sejujurnya, aku tidaklah begitu rapat dengan arwah nenek aku.
Ketika arwah pergi, aku masih di darjah 5.
Aku bukanlah cucu yang manja juga ketika dia masih hidup.

Walaupun arwah dah pergi meninggalkan kami begitu lama.
Tapi, aku masih ingat akan senyumannya.
Bila ayah aku tersenyum, terserlah juga senyuman dari arwah nenek aku.
Senyuman mereka memang sama. *Jujur*

Selepas arwah pergi, bila terlihat ayah aku senyum...
Memang saling taktumpah seperti arwah nenek aku.

Semoga rohnya tenang di sana.

Al-Fatihah.

::Tiada Kata Seindah Bahasa::

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...